mellisar.blogg.se

Här bevisar vi att ett nyttigare mellanmål inte alls behöver vara äckligt!

Nyttiga och supergoda frallor!

Publicerad 2013-02-14 16:52:50 i Allmänt,

Hejsan!! Julia is speaking.. (eller ja, writing)
 
Dessa frallor är dom bästa och godaste jag vet! Även mina små kusiner vräker i sig dessa frallor, och då är dom såna där barn som tror man dör om man äter nyttiga saker..
 
Så därför tänkte jag att jag helt enkelt kunde dela med mig av receptet till er!
 
Det blir ca 15 frallor, beroende på hur stora du vill ha dom.
 
Det här behöver du:
- 50 g jäst
- 5 dl vatten
- 2 msk olja
- 2 tsk salt
- 1 msk honung
- 1 dl krossade linfrön
- 3 dl dinkelmjöl
- 5 dl fullkornsvetemjöl
- 3 dl vetemjöl
 
Såhär gör du:
- Smula ner jästen i en bunke.
- Ha i fingervarmt vatten.
- Blanda ner saltet, honungen och oljan.
- Häll i de krossade linfröerna.
- Ha i mjölet (ta varannan av mjölsorterna, du kanske inte behöver allt mjöl heller, eller så behöver du mer, degen ska vara lite halvkletig)
- Knåda degen noga (använd gärna assistent, annars funkar det bra med händerna också)
- Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
- Rulla ut frallorna på en plåt med bakplåtspapper på.
- Låt frallorna jäsa yttligare 10 minuter under bakduk.
- Ställ ugnen på 225 grader.
- Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter (de ska vara rätt ljusa)
- KLART!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Celin & Johanna Eriksson

Denna lilla blogg är ett projektarbete som vi håller på med och kommer handla, som ni säkert listat ut, om mellisar! Vi ska bevisa för barn att man kan äta mycket godare och nyttigare alternativ till mellis som inte bara består av massa socker och snabba kolhydrater. Släng gärna iväg en kommentar om du undrar över något eller helt enkelt vet en bra mellis som du vill dela med dig av!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela