mellisar.blogg.se

Här bevisar vi att ett nyttigare mellanmål inte alls behöver vara äckligt!

Avokado

Publicerad 2013-02-14 15:44:08 i Allmänt,

Hej!
 
Ett tips på en snabb, enkel och mättande mellis som ditt barn kan göra själv är avokadon! Sen med själva avokadon så kan man göra så himla mycket. Något som är gott är att skära upp avokadon i bitar, ta en klick keso och ha på lite svartpeppar på det. Väldigt gott och väldigt mättande!
 
Första gången jag smakade avokado så tyckte jag det var äckligt och att det hade en väldigt knepig smak och konsistens. Men sen blev jag van liksom, och nu är jag helt förälskad i det!
 
Själva avokadon är är bra får både hjärta och lever. Den innehåller massa bra näringsämnen och mineraler, bland annat antioxidanter, nyttiga fetter, b-vitamin, kalium osv.
 
Andra tips på vad man kan göra med avokadon:
- Mosa den och ha som pålägg på ett knäckebröd exempelvis.
- Dela den på mitten och ät precis som den är bara (som med kiwi)
- Egen guacamole. Finns massa recept på nätet! Mycket bättre än att köpa färdig..
- Skiva ner och ha det i salladen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Celin & Johanna Eriksson

Denna lilla blogg är ett projektarbete som vi håller på med och kommer handla, som ni säkert listat ut, om mellisar! Vi ska bevisa för barn att man kan äta mycket godare och nyttigare alternativ till mellis som inte bara består av massa socker och snabba kolhydrater. Släng gärna iväg en kommentar om du undrar över något eller helt enkelt vet en bra mellis som du vill dela med dig av!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela